Home >> Ervaringsgericht onderwijs >> Nijkerk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

DE ICHTHUSSCHOOL

Cornelis van Ramshorstlaan 3
3863 AZ, NIJKERK
Telefoon: 033-2462242
meer info >>
3.6Km

BASISSCHOOL PRINS WILLEM ALEXANDER

Van Schothorststraat 22
3772 AX, BARNEVELD
Telefoon: 0342-415634
meer info >>
10.7Km

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL DE STIFTHORST

Oude Holleweg 17
3927 CK, RENSWOUDE
Telefoon: 0318-571956
meer info >>
13.4Km

OPENBARE DALTON BASISSCHOOL DE MEENT

Trompplein 3
3951 CR, MAARN
Telefoon: 0343-442602
meer info >>
14.0Km

CNS DE TRIANGEL

Kerkhoflaan 29
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-487271
meer info >>
16.2Km

DE WEGWIJZER SCHOOL MET DE BIJBEL

Kerkhoflaan 27
6741 BN, LUNTEREN
Telefoon: 0318-482122
meer info >>
16.2Km

BASISSCHOOL MET DE BIJBEL DE VALK

Hoge Valkseweg 37
6741 GK, LUNTEREN
Telefoon: 0318-461889
meer info >>
17.2Km

TOBIASSCHOOL VRIJESCHOOL VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS

Prof. Lorentzlaan 16
3701 CC, ZEIST
Telefoon: 030-6916931
meer info >>
17.3Km

NASSAUSCHOOL HILVERSUM

Merelstraat 45
1223NS, HILVERSUM
Telefoon: 035-6858172
meer info >>
17.9Km

BEATRIXSCHOOL

Smitsweg 49
3852XA, ERMELO
Telefoon: 0341-554186
meer info >>
17.9Km

PROTESTANTS CHRISTELIJKE BASISSCHOOL BOSBERGSCHOOL

Dennenlaan 59
3739 KM, HOLLANDSCHE RADING
Telefoon: 035-5771660
meer info >>
18.3Km

WERELDKIDZ KIEVIT

Nachtegaallaan 36
3738 EB, MAARTENSDIJK
Telefoon: 0346-211991
meer info >>
19.0Km

KATHOLIEKE BASISSCHOOL DE GRIFFEL

De Clomp 2002/04
3704 KC, ZEIST
Telefoon: 030-6992119
meer info >>
19.3Km

STICHTING DELTA DE BILT

Planetenplein 2
3721 LH, BILTHOVEN
Telefoon: 030-2211552
meer info >>
19.4Km

SCHOOL MET DE BIJBEL DE ZAAIER - HARSKAMP

Molenweg 69
6732 BJ, HARSKAMP
Telefoon: 0318-456295
meer info >>
21.5Km

REHOBOTHSCHOOL

Westwalstraat 49
1411 PD, NAARDEN
Telefoon: 035-6946240
meer info >>
23.3Km

ROOMS KATHOLIEKE MINISTER CALS-SCHOOL

Johan Willem Frisolaan 33
1412 AG, NAARDEN
Telefoon: 035-6469997
meer info >>
23.7Km

KATHOLIEKE BASSISSCHOOL DE ARK

Sint Petersburg 25
3404 CV, IJSSELSTEIN
Telefoon: 030-6874104
meer info >>
33.8Km


Ervaringsgericht onderwijs informatie

Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) richt zich op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Kinderen die met veel plezier naar school gaan en vaak betrokken werken, maken een goede ontwikkeling door.

Uitgangspunten

ErvaringsGericht Onderwijs is meer dan een onderwijstheorie. Waar sommige scholen vooral uitgaan van vooraf vastgestelde onderwijsprogramma's of van producten (testgegevens, zoals de Cito-toets), richt het E.G.O. zich op het proces dat zich afspeelt in kinderen, in de groep. Natuurlijk gaat het om het "resultaat". Maar zich goed ontwikkelende kinderen merken tijdens de activiteit zelf al dat ze met zinvolle dingen bezig zijn.

Betrokkenheidsverhogende factoren
Door de gehele basisschool wordt met aandacht voor 5 betrokkenheidsverhogende factoren gewerkt:

  • Sfeer en relatie (Het is van belang dat kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen)
  • Aanpassing aan het niveau (Kinderen moeten de uitdaging voor activiteiten voelen.)
  • Werkelijkheidsnabijheid (Activiteiten die raken aan de leef- en beleefwereld van de kinderen worden als zinvol ervaren.)
  • Activiteit (Kinderen kunnen niet lang luisteren. Er moet van alles te doen zijn. Rust en activiteit hoeven elkaar niet in de weg te staan!)
  • Vrij initiatief (Het gaat erom dat kinderen hun ontwikkelingspotentieel aanspreken. Daarvoor moeten ze eigen keuzemogelijkheden krijgen.)

Welbevinden en betrokkeneheid

Het E.G.O. richt zich op de "ervaringsstroom" van mensen. Dat betekent op het totaal van mogelijkheden. Er wordt rekening gehouden met alle relevante factoren die leerkrachten in kaart kunnen brengen: karakter, ontwikkeling, thuissituatie, relaties, leervermogen etc. Leerkrachten binnen het E.G.O. zijn, met andere woorden, gericht op wat er zich in de ander afspeelt.

Dat is zichtbaar in Welbevinden ('hoe maakt iemand het') en Betrokkenheid ('hoe doet iemand het'). Een schoolteam traint zich regelmatig in het kijken vanuit die factoren. Ze moeten aan kinderen kunnen zien en horen of er sprake is van echte ontwikkeling. We hebben allemaal veel dingen geleerd, die we ons niet meer (precies) kunnen herinneren. Maar dat wat met echte betrokkenheid wordt geleerd, wordt niet vergeten. Dat zijn fundamentele ervaringen.